Viral, geen verkoop

schedule 31 maart 2014
bookmark_border Storytelling
create

Vandaag op Frankwatching. Artikel over virals. Veel video’s krijgen misschien honderdduizenden views en likes, maar hebben niks met het merk van doen, althans, de meeste likers kunnen zich dat na afloop niet herinneren. Noch wat de onderliggende boodschap is. Als beide al zijn gecommuniceerd. Want adverteerders en makers zijn als de dood om dat merk in een viral te stoppen. Bleek uit onderzoek. En ja, dan moeten ze ook niet verbaasd opkijken als zo’n filmpje geen enkel effect heeft op je sales.

Recent nog, een megahit was het, de First Kiss-val van het dameskledingmerk Wren. 6 miljoen views in 6 dagen.

In het reclamevaktijdschrift Adformatie van 28 maart reageerden reclamemensen enthousiast. ‘Geslaagde marketingactie’ zei Rogier Vijverberg van het bureau Superheroes. ‘Het enige verbeterpunt dat ik kan noemen, is dat het betrokken kledingmerk vanaf de lancering van de film duidelijker gecommuniceerd kon worden. Dat zou de verbinding met het werk nog sterker hebben gemaakt.’

Het merk duidelijker communiceren, als ‘verbeterpunt’. In het licht van het onderzoek dat ik aanhaal in het artikel op Frankwatching, ja, gaat het daar nou juist niet om.

Verder ziet Vijverbeg al wel ergens een ‘verbinding’ tussen het dameskledingmerk Wren en die kussende mensen, maar wat die dan is, wie helpt hem?

Bas Welling van WeFilm: ‘Het merk biedt spraakmakende content en doet dat zonder alleen zichzelf te verkopen. Juist die vorm van contentmarketing heeft de toekomst.’

Ik zou zeggen, voor gebbetjes en anderen grappen en grollen, die niks met een merk te maken, bel Bas.

Inderdaad: content waarmee je het leven verrijkt en veraangenaamt van je klanten, zonder jezelf daarbij op de borst te slaan, die vorm van contentmarketing heeft de toekomst. Geen content met vrijende paartjes die het DNA van een kledingmerk zouden moeten verbeelden.

Toch nog even snel op de homepage van Wren gekeken, en nee, ik kon geen link leggen. Ik zie dameskleding zoals ik die op tal van sites vind, en het merk heeft een contentstudio voor ideeën voor zichzelf en anderen, begrijp ik.

De viral lag vast nog op de plank, voor zo’n andere.