Content om van te watertanden

schedule 13 juni 2013
bookmark_border Storytelling
create

Een wortel, gewoon, een mooie oranje wortel. Wat kun je daar in de keuken allemaal mee doen. Chefkok Dave Beran van het überhippe restaurant Next in Chicago gaf aan tientallen boeren uit de Midwest de opdracht, vlak voor de eerste nachtvorst in oktober, zo’n 200 kilo wortels uit de grond te trekken. Of ze die daarna in hoopjes zaagsel wilden begraven, waardoor ze uitdrogen en een zoetere smaak krijgen.

Een paar maanden later ging Beran met de wortels culinair aan de slag. 120 stuks roosterde hij elke dag totdat ze zacht en lekker zoet waren en hij ze in het restaurant kon serveren als onderdeel van een menu dat ‘The Hunt’ heette. Iedereen viel bijna achterover van zoveel worteltjesgenot.

Next is de talk of the culinaire town in Chicago. Je vindt het restaurant in het industriële Meatpacking District, net iets ten westen van het centrum waar meer smikkeladressen zitten. Next is evenwel geen eetpaleisje in de traditionele zin, maar serveert een smaaktheater met elke kwartaal een andere voorstellingen.

Om in dat culinaire theater een plekje te krijgen, moet je à la El Bulli tikkeltjes veel geduld dan wel mazzel hebben. Kaartjes, ja, bij Next reserveer je geen tafel, maar koop je vooraf onder meer via Twitter en Facebook een kaartje vanaf 125 dollar. Met 58 tot 108 dollar extra voor bijpassende glaasjes.

Elk wisselend kwartaalmenu heeft net zoals een theater- of filmvoorstelling een naam. ‘Paris 1906’, ‘Sicily’, ‘Childhood’en ‘Kyoto’. Maar gelukkig kun je nog tot 28 april in het restaurant terecht voor ‘The Hunt’. En net zoals elke theater- of filmvoorstelling, kende ook dat menu een première en een trailer die de papillen van elke foodie doet zinderen.

Ga maar eens kijken. De trailer opent met een jager en toont rauwe beelden van vlees, wild, jagen, bloed, organen en prachtige wintergerechten. Opgediend in berkenhout schalen of verpakt op andere spectaculaire manieren. Een smakelijker lekkermakertje kun je niet verzinnen.

Next maakt van hun menu een verhaal. Tovert hun kaart tot leven, zonder dat de uitvoering verzandt in een flauwe gimmick of conceptueel gepriegel. Het restaurant vertelt met The Hunt een verhaal dat je proeft. Een verhaal over de jacht, de geuren en smaken van het bos, de rivieren en vissen. Besprenkeld met de sfeer van rijke adel die ’s avonds decadent gaat tafelen omringd door kandelaars, barok servies, te duren wijnen en te grote cognacglazen.

Filmisch eten in een filmisch decor. Met als voorvocht de trailer die meer vertelt dan wat voor advertentie dan ook en menigeen watertandend aan elkaar doorstuurt. Wat een verrassende manier om je als restaurant te presenteren. Wat een manier om te zorgen voor verhalen. Bij Next is al sinds de opening geen stoel onbezet.

O ja, het menu na dat vleselijke The Hunt is 100 procent vegetarisch. In het najaar wacht ‘Bocuse d’or’. Ik ben nu al nieuwsgierig naar het verhaal. En de trailer.