Boer zoekt Vrouw is klassiek staaltje storytelling.

schedule 17 maart 2020
bookmark_border Storytelling
create

Het programma blijft een kijkcijferknaller. Wat maakt Boer Zoekt Vrouw tot zo’n enorm succesvolle datingshow? Een lesje storytelling. Aan de vooravond van seizoen twaalf.

Het hoge woord moet eruit. Die dag nog. Dus neemt de bibberonzekere boerin Steffi hem apart. Maar, bedenkt zij, wandelend naast Roel over een filmisch Brabants zandpaadje, hoe gaat zij dit aankaarten. Want zij is de kluts kwijt. ‘En dat komt eigenlijk door jou.’

Het is een liefdesverklaring, maar Roel kijkt naar de grond alsof hij daar een bijzonder bombardeerkever ziet. ‘Ja, nou ja, goed’, stuntelt hij. ‘Als ik jou zie, word ik gewoon heel blij. Als ik jou bezig zie, ik vind dat gewoon keifijn en ik ben er heel graag bij, ja.’

Steffi, iets te snel: ‘Ik heb dat bij jou ook.’

Nog wat wegkijken en zenuwachtig gestaar naar elkaar. Roel die alweer zegt dat hij heel blij is. Steffi die haar gevoelens nog meer kracht geeft: ‘Als we zoals gisteravond op de bank zitten, denk ik zo vannuh, ja, van mij mag jij hier wel voor altijd blijven.’

Ja, heel fijn om te horen, stamelt Roel en doet nog een stapje naar achteren. Begint over een vriendin die hij appte om te vertellen dat hij in de war was en dan pas neemt hij haar -Steffi gaat bijna door haar hoeven- in zijn armen. Niks geen obsceen wilde zoenpartij, niks geen doldwaze sprint richting een hooiberg, niks geen helemaal geen kus zelfs, gewoon met z'n tweetjes rustig terug wandelen. Alsof er niks is gebeurd. Eerst alles maar eens ‘lekker laten landen’.

Klassiek staaltje storytelling

De liefdesverklaring van boerin Steffi enkele seizoenen geleden is een van all-time hoogtepunten van Boer Zoekt Vrouw. Die datingshow is niet zomaar een hengstenbal in een koeienstal, maar voldoet aan alle regels van de Hero’s Journey van Joseph Campbell. Herbergt alle elementen van een klassiek Hollywood-drama. Er is een hoofdpersonage met een wens, er zijn obstakels om dat doel te bereiken. Er is een boef en er is een mentor. En aan het eind wachten loutering en wijsheid. De hoofdpersoon is veranderd.

Stieren in de wei

Vul het lijstje van die journey voor de deelnemers van de elfde editie maar in. Annemiek, Bastiaan, Geert, Geert-Jan en Jan: allemaal hebben ze een verlangen. Ze zoeken de liefde. Om die wens te realiseren, moeten ze op reis, waarbij ze hun veilige (innerlijke) wereldje dienen te verlaten.

Als eerste wacht een confrontatie met postzakken vol brieven en foto’s. Uit die papierberg moeten ze een tiental liefdeskandidaten selecteren. Met al die gegadigden hebben ze een speeddate waarna vijf partnerkandidaten resteren. Met dat handjevol mogen ze een dagje on tour, waarbij de een kiest voor een cursus taarten versieren, de ander voor een workshop bodypainten. Dan opnieuw een test: welke drie dames dan wel heren mogen bij hen thuis logeren. Ineens een triootje vreemden op hun erf. Je ziet het aan sommige boeren, hun onrust groeit. Alsof tussen hun koeien in de wei ineens een koppeltje stieren staat.

Jan houdt van een pilletje

De kijker maakt zich elke zondagavond geen zorgen, sterker, die weet dat de pret nu pas echt gaat beginnen. Dat onhandige aftasten van de boeren, hun gestamel en liefdesgehork. Hun eigen vertrouwde thuis oogt plots als een vreemde wereld. En heel het land kijkt verlekkerd van een kijkbuisafstandje mee.

Luister de volgende dag naar de gespreksonderwerpen rond het koffiezetapparaat. Ze gaan over zorgboer Jan die graag een jointje of een pilletje neemt. Over kandidate Vera die akkerbouwer Geert wel heel duidelijk probeert in te palmen. Over de even knappe als koele boerin Annemiek die niks voor haar ‘jongens’ lijkt te voelen. En over de sympathieke paardenfokker Geert Jan voor wie het programma wel heel gek afloopt, weten we nu al. Met een rechtszaak, geldafgetroggel en ander gekrakeel. Welke van de drie vrouwen gaat hem dat flikken?

Yvonne als Yoda

Ach ja, het hoort er allemaal bij. De route naar de liefde is nou eenmaal een reis met hobbels en heisa. Met een vredige boerderij in een arcadisch landschap dat veranderd in een arena waarin de strijd gaat om aandacht en oogcontact.

Zie de boer eens worstelen met zijn gevoelens en ervaringen, vanaf de zijkant gecoacht door Yvonne Jaspers, die hem als een Yoda van de ene naar de andere beproeving begeleid.

Hoe meer de boerin uit haar comfortzone valt, hoe gretiger de camera. Hoe onhandiger de boer, hoe meer we met hem meeleven. Hoe groter de kans op match-mislukking, hoe spannender de aflevering. Want voor wie gaat hij kiezen? Voelt hij al iets? Heeft zij ballen in haar buik? Of willen alle logees zo snel mogelijk naar huis? Met als slotakkoord de laatste meesterproef, want hup, de boer mot letterlijk van het erf. Op citytrip met zijn favoriete kandidaat.

Dan gaat het er echt om spannen. Durft hij/zij zich echt te geven en vinden ze elkaar -samen in een vreemde hotelkamer met op de achtergrond een dreigend bubbelbad- nog steeds leuk? Blijkt er toch geen wederzijds klik, ach, ook dat voelt voor beiden en voor de kijkers als een happy end.

Blockbuster met duovla na

Kijk naar je favoriete films op Netflix. Bekijk de laatste drama’s in de schouwburg. Lees de laatste roman van Oek de Jong. Herlees Turks Fruit. Elke blockbuster en bestseller zit als Boer Zoekt Vrouw in elkaar. Bij de KRO-NCRV verpakt in de oer-Hollandse setting van aardappelen en karbonaadjes met duovla na. En intussen leren we als kijker iets over onszelf. Leren we wat liefde voor ons zelf betekent. Goede verhalen raken universele emoties en ervaringen.

Hollywood in een koeienstal

De zoektocht van de boer naar zijn vrouw, o ja, die is fraai in beeld gebracht. Lekker gemonteerd en geregisseerd ook. Overal op het erf lijken Big Brother-camera’s te hangen. Anders ligt er wel ergens een cameraman verborgen tussen het graan om het liefdesgeworstel nog iets mooier in beeld te brengen.

Natuurlijk is het verhaal echt. Natuurlijk zijn de gevoelens echt. Natuurlijk zijn de boer en de vrouwen echt. Maar die intieme onderonsjes, met op fluisterafstand een lichtman, clapperboard en regisseur, hoe echt is dat nog. Hoe vaak is die scene opnieuw geschoten? Boer zoekt Vrouw is Hollywood in de koeienstal. Het is een circus, vond Steffi. En zij is helemaal kierewiet. Roel vertelde dat hij daar heel blij mee was. En Yvonne zag dat het goed is.

P.s. Steffi en Roel zijn nog altijd bij elkaar, sterker, ze hebben hun liefde geconsumeerd.