Met mijn dochter fietste ik naar de hockeyclub. Voor het eerst via een fietsbrug over de A10. Ik vroeg haar of ze halverwege de brug wilde stilstaan om naar de auto’s te kijken, en daarmee imiteerde ik een beetje mijn vader en waarschijnlijk elke vader, want welke papa heeft niet met zijn kinderen op een viaduct naar passerende auto’s staan zwaaien.

Mijn dochter had nog nooit op een viaduct stilgestaan. Laat staan naar auto’s gezwaaid. Zij vond het wel grappig. Al die auto’s die onder haar vandaan kwamen en weer verdwenen. En helemaal grappig, sommige begonnen naar haar te toeteren.

Zo stonden we daar, een minuut of vijf.

Toen vroeg ik haar welke auto’s en vrachtwagen zij zich nog wist te herinneren. Welke zij speciaal had gevonden, omdat ze een mooie kleur hadden of iets anders.

Zij moest goed nadenken.

Zij wist het niet.

En dat weet jij waarschijnlijk ook niet als jij op een viaduct boven een drukke snelweg gaat staan. De A2, A1, A4, eigenlijk voldoet iedere snelweg. Kijken, ga gewoon kijken, niks meer, niks minder. Kijken naar alle auto’s die je voorbij ziet racen. Vijf minuten, dat is genoeg.

Gedurende die vijf minuten heb je wellicht honderden, misschien wel duizenden auto’s gezien. Auto’s in allerlei kleuren en vormen.

Beschrijf mij nou eens vijf auto’s en vijf vrachtauto’s die je zijn bij gebleven. En vertel me ook waarom jij je juist die auto’s herinnert. Wat was er speciaal aan.

Je zult het merken, vijf bijzondere auto’s, vijf bijzondere vrachtauto’s, dan moet je heel goed nadenken. Je zag elke auto een keer. Je hebt ook lang niet elke auto gezien die onder je door raasde. En ze oogden eigenlijk allemaal hetzelfde. Grijzen, blauwen, witten, te veel van hetzelfde.

Zo zit jij ook achter je beeldscherm. Zo bekijk ook jij de stream van berichten, linkjes, foto’s, video’s, aankeilers en updates die op sociale media aan jou voorbijtrekken. En zo zitten je klanten ook naar hun social feeds te kijken.

Hoe kun jijzelf in die stroom opvallen? Hoe zorg jij ervoor dat mensen jouw bericht eruit pikken en erop klikken, en dat ook gaan lezen of bekijken. Hoe zorg jij ervoor dat de juiste mensen dat doen. Hoe zorg jij ervoor dat jij die bijzondere auto bent.

Blijf daarom nog maar even op dat viaduct staan. Blijf kijken naar het verkeer dat voorbij raast. Als jij het hebt gezien, ga dan aan de slag.

Abonneer je nu op mijn Nieuwsbrief Cor’s Deli. Voor inspiratie, informatie en trends. En het allerlaatste nieuws over storytelling en contentmarketing

(Visited 196 times, 1 visits today)