Traffic. We willen meer traffic naar onze website. Ik hoor dat vaak als het gaat over het nut en de noodzaak van contentmarketing. Maar waarom zou je meer traffic naar je website willen.

Ik bedoel meer verkeer naar je website. Verkeer raast gehaast van de ene plek naar de andere.

Okay, misschien dat enkele auto’s onderweg even bij je stoppen. Voor een kopje koffie, een plasje en een volle tank of misschien dat wel allemaal tegelijk. Maar daarna scheuren die automobilisten weer verder. Op weg naar hun werkelijke bestemming.

 

Wat heb je aan traffic dat voorbij raast dan wel misschien heel even bij je een plasje komt doen, en daarna niet meer terugkomt.

Dat is niet wat je met contentmarketing zou moeten willen.

 

Je wilt toch juist dat mensen dankzij de verhalen op je site bij je blijven terugkomen. Omdat ze je verhalen leuk, nuttig, informatief of om wat voor reden dan ook relevant vinden. Sterker, omdat ze van je verhalen, na die eerste kennismaking, voortaan geen woord of beeld meer willen missen.

 

Daar gaat het om bij contentmarketing. Je wilt van incidentele bezoekers terugkerende gasten maken. Je wilt van losse lezers abonnees maken.

 

Ik heb ook zo’n site waar ik onderweg in het dagelijkse verkeer graag even pitsstop om bij te tanken, Pompstation Scheiwijk langs de A27 ter hoogte Hoogblokland. Ik parkeer er voor de schone toiletten, de koffie, het huisgemaakte ijs, de homemade pasteitjes en verse vruchtensappen, en gewoon soms om even te sneupen wat ze nu weer voor lekkers, leuks of verrassends op het schap hebben liggen. En ja, dan kwebbel ik daar over.

 

Ik weet zeker dat een flink aantal culinaire vriendjes nadien van Scheiwijk evenzo hun pleisterplaats heeft gemaakt.

 

Denk dan ook niet langer in meer traffic als doel van je contentmarketing. Denk aan het opbouwen van abonnees, van vaste bezoekers. Wees een Scheiwijk dat intussen twee pitsstops kent in ons land. Waarom verbaast mij dat nou niks.

Foto: Scheiwijk

(Visited 421 times, 1 visits today)