Storytelling met guerrillamarketing

Wauw. Er zijn video’s die echt raak schieten. Oftewel: hoe je met dodelijk scherpe verhalen mensen aan het denken zet.

schedule 21 maart 2015
bookmark_border Storytelling
create

Het is je recht om jezelf te verdedigen. Dat was zo in de wetteloze tijd van het Wilde Westen. Dus ook vandaag, vinden ze in Amerika. Daarom kopen ze een geweer. Zonder dat ze nadenken over de mogelijke consequenties.

Komt doordat 60% van de Amerikaanse bevolking gelooft dat een geweer in hun pocket dan wel in hun huis hun leven veiliger maakt. Terwijl de realiteit uitwijst dat juist al dat schiettuig de kans op moord, zelfmoord en dodelijke ongelukjes enkel vergroot. Maar ja, die Amerikanen hè. 40 tot 50% van hen heeft een pistool, geweer of revolver. Zit een beetje in hun cowboybloed. Alsof ze niet beter willen weten.

Gelukkig zijn er mensen die nog geen geweer hebben. Om mogelijke first time gun buyers op de gevaren van wapens te wijzen, opende de non-profit organisatie States United to Prevent Gun Violence een wapenwinkel in Manhattan. Opdat mensen wel twee keer zouden nadenken voordat ze een geweer zouden kopen.

In de winkel geweren in honderden smaken. Met allemaal een verhaal geschreven op de prijstag. Zoals dat mooie ultra populaire .22 revolvertje, het beste schietwapentje dat je je kunt wensen. Zelf een vijfjarige kan ermee schieten, en dat deed een jochie van die leeftijd dan ook. Helaas schoot hij raak en daarmee zijn 9-maanden broertje dood.

Of neem dat 9 mm semiautomatische lichtgewicht geweertje, perfect voor vrouwen, omdat ze dat gemakkelijk in hun portemonnee kunnen meedragen. Een 2-jarig jongetje vond dat in de Walmart in de beurs van mijn moeder en schoot ermee per ongeluk zijn 29-jarige moeder dood, ja, ditzelfde geweertje, voel maar eens hoe lekker dat in je hand ligt.

En ken je dit .223 kaliber geweer, ja, je weet wel, van die school, Sandy Hook. Adam Lanza had dat even geleend uit de collectie van zijn moeder. Hij zou ermee zichzelf en die school voor eeuwig op de kaart zetten.

Boodschap van de video: elk geweer heeft een geschiedenis, laten we die niet herhalen.

De film is een aankeiler van een website waar je meer over de gevaren van wapenbezit kunt lezen.