Geen vakgebied dat zich zo goed leent voor storytelling als de advocatuur. Het Advocatenblad vroeg me hoe kantoren dat kunnen toepassen.

 

Het zit niet in de genen van de advocatuur. Confrères wisten jaren geleden dan ook niet hoe vies ze moesten kijken als ze De Telegraaf open sloegen met de rubriek ‘Mr. Raab’ van Max Moszkowicz. Reclame maken voor jezelf doe je als advocaat niet. Dat was niet comme it faut. Beetje schijnheilig. Want maken advocaten al niet jaren reclame voor zichzelf. Door voor een habbekrats of pro deo zaken aan te nemen waarvan ze weten dat die publicitair goed scoren.

Bovendien, kantoren moeten vandaag wel naar buiten treden, vertelde ik het Advocatenblad. Ook in de advocatuur groeit de concurrentie en komen klanten niet meer vanzelf naar je toe. Dus zul je wel business moeten genereren.

 

Kennedy van der Laan, SOLV en vooral Dirkzwager hebben de kracht van contentmarketing ontdekt. Maar echt de discussie aangaan met hun publiek, nee, dat doen ze nog niet. Ze zijn net zoals veel bedrijven vooral nog aan het zenden en bezig met wat ze zelf willen publiceren en communiceren. Niet wat hun publiek mogelijkerwijs interessant vindt. Bovendien schieten veel kantoren te vaak automatisch in de corporate speak stand in plaats van dat ze hun tone of voice aanpassen aan die van hun ‘luisteraars’ en lezers. Toch is dat wel de essentie van contentmarketing: luister en ga de dialoog aan. Dan weet je wat je klanten en potentiële klanten bezighoudt en interesseert. En weet je ook met welke content en via welk (online) kanaal je hun leven van alledag kunt veraangenamen. Welke vragen je voor hen kunt oplossen. Lees de boekjes van Max Moszkowicz nog maar eens. Kunnen veel kantoren veel van leren.

 

(Visited 89 times, 1 visits today)