Toch merkwaardig. Over alles binnen marketing wordt nagedacht. Van een spotje en POS-materiaal tot een event en e-mail campagne. Maar zodra het gaat over contentmarketing lijken diezelfde marketeers te denken, ach, doe maar wat, wel ja, doe maar eens zo’n lekker snackable verhaaltje, lekker makkelijk ook zo’n gezellige Facebook-post, fijn blogdingetje of grappig videootje. Want dat is wat bedrijven willen. Niks geen lange termijn of ongoing verhalen, maar content snacks.

Heren en dames marketeers, jullie weten het toch ook. Net als friet, frikadellen, zakken chips of pizzapunten stilt zo’n snackable verhaaltje maar heel even de stille trek. Daarna begint je maag opnieuw te rammelen, trek je weer een FEBO-vakje of Lay’s-zakje open en ben je die vorige tussendoortjes alweer vergeten.

DropFruit Duo’s

O nee, begrijp me niet verkeerd, zo nu en dan een zak Wokkels, heerlijk, net zoals heel af en toe een bamischijf van de FEBO, en zet alsjeblieft in mijn nabijheid geen zakje DropFruit Duo’s neer. Te veel van dat alles is evenwel allesbehalve gezond. Snacks zorgen voor een verhoogde bloeddruk, overgewicht en andere gezondheidsklachten zoals snackable content je bedrijfsgestel evenzo flinke buikpijn kan bezorgen.

Fluffy tweetjes

Zeg nou zelf. Al die inhakers, fluffy tweetjes, Facebook-updates en o zo interessante Instagram-plaatjes, heel handig als je geen tijd hebt of weinig moeite in goede verhalen wilt investeren. Maar ze geven vooral een gehaaste en flauwe indruk van je merk, bedrijf of organisatie. Bieden nauwelijks diepgang ook, doen je DNA dichtslibben, en fungeren niet echt als motors voor binding en verbinding. Bovendien, valt er niks zinnigers over je merk te vertellen dan?

Saaie producten of bedrijven bestaan niet, luie contentmakers wel.

Hoofdgerecht

Gezonde duurzame voeding geeft je lijf en leden energie. Zorgt ervoor dat jij je fris en fruitig blijft voelen. Op dezelfde manier zorgen goede ongoing verhalen ervoor dat je audience zich lekker en gezond bij jouw merk voelt. Met passievolle verhalen voed je hun geest en gemoed en stil je de echte honger. Waarom zou je audience bovendien nog verder kijken naar meer als zij net het lekkerste hoofdgerecht hebben ‘gegeten’ wat ze online over jouw onderwerp kunnen vinden.

Aankeilsnacks

Natuurlijk mag je heel af en toe online snacks droppen, maar dan als aanjager voor je grootse verhalen. Een prikkelende Infographic of foto, een nieuwsgierigheid opwekkende tweet, een behind the scenes-video, zeker, maar contentmarketing is geen automatiek vol vette happen voor voorbijgangers. Het is een essentiële strategie om je bedrijf te laten bloeien. Om je audience duurzaam aan je binden.

Hapslikdoor

Ophouden dan ook met hapslikdoor content bedoeld voor clickbaits en korte termijn duimpjes en snel RT’s scoren. Kies niet voor snacks, maar voor pièce de resistances. Kies voor wauw en raak. Voor verrassend en onweerstaanbaar.

Steek daarom meer energie in minder. Het gaat niet om meer content, maar om content dat meer doet.

 

Foto: Cor Hospes

(Visited 793 times, 1 visits today)