“Als je een schip wilt bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.”

Mooi citaat van de schrijver Antoine de St-Exupéry, je weet wel, die Franse beroepspiloot annex schrijver die wereldfaam verkreeg met zijn boek ‘De Kleine Prins’. Ik kwam het kleinprinselijke citaat tegen op een blog van Kaj van der Plas die recent een workshop van mij volgde over contentmarketing en storytelling. De St. Exupéry verwoordt prachtig wat ik al een paar jaar verkondig als het over contentmarketing gaat. Dat je als bedrijf niet moet denken in producten of diensten, nee,

Praat niet over wat je maakt, maar over wat je mogelijk maakt.

Het gaat niet om het schip, maar om het avontuur. Om vrijheid, om de reis, om de strijd der elementen, om het verlangen naar de zee, om whatever je wilt waar het over gaat, zolang het maar niet over dat schip gaat.

Vertel dus niet over je product of service. Kies voor het grotere verhaal. Kies voor het achterliggende verlangen.

Het maakt Dove groot. Het maakt Chipotle groot. Het maakt Patagonia groot. Het maakt Coolblue groot.

Het maakt elk merk groot dat verder durft te kijken dan het hout, het werk en de orders. Het maakt elk merk groot dat durft te verlangen naar die eindeloze zee en niet voor anker wil blijven liggen in de haven.

Dat is veel veiliger, ik weet het, maar schepen zijn niet gemaakt om in havens te blijven liggen.

P.s. kwam nog zo’n mooi citaat uit het prinselijke boekje tegen. ‘Dit is mijn geheim, ’t is heel eenvoudig: alleen met ’t hart kun je goed zien. ’t Wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.’ Ook zo’n fijn doordenkertje. Toch maar eens lezen dat petit boekje dan misschien?

(Visited 810 times, 1 visits today)