Missies en visies zijn te vaak opsommingen van abstracties waar je medewerkers enkel de schouders bij kunnen ophalen. Het zijn geen woorden waarmee je hen in vervoering kunt krijgen, geen woorden waarmee jij ze in beweging kunt krijgen. Maak dan ook je missie zintuiglijk. Concretiseer en kruid die met een narratief verhaal en woorden die je medewerkers kunnen zien, voelen en ruiken.

 

Ik geef veel trainingen en kom graag bij bedrijven en organisatie thuis. Steeds vaker ook als het om het schrijven van hun corporate story gaat.

Als eerste kijk ik dan onder het kopje ‘over ons’, dat te vaak is gevuld met een inhoudsloos verhaal dat niks zegt, maar vooral opschept en uitblinkt in wolligheid. Net zoals de zinnen die ik tegenkom als ik lees over missies en visies. Allemaal vast heel safe, standaard, backfireloos en corporate verantwoord, maar er staat niks. Waarom deel je dan überhaupt je missie en visie als je niks wilt vertellen. Over jezelf en waar je vandaan komt, waar je (voor) staat en waar je naartoe wilt.

Durf nou eens je missie hardop uit te spreken. Neem je medewerkers en publiek mee naar de toekomst die je wilt realiseren.

Hoe ziet de wereld er dankzij jouw bedrijf of organisatie uit in 2030. Wat heb je veranderd. Wat heb je als bedrijf kunnen betekenen of voor elkaar gekregen. Of andersom. Hoe zou de wereld er in 2030 uitzien als jouw bedrijf of organisatie er vanaf vandaag niet meer zou zijn.

Narratief

Het is een manier waarop ik de laatste tijd vaker een corporate story heb ingestoken. Op basis van een narratief waarmee elke medewerker zich kan identificeren. De een voelt zich misschien wat meer thuis bij dat deel van het verhaal, een ander wellicht meer bij dat andere. Zoals ook jij je meer door dat ene fragment van een film voelt aangesproken, een ander juist die en die scene is bijgebleven en weer iemand anders zich vooral met die personage kan identificeren.

Laat je medewerkers op basis van dat narratief hun eigen verhaal maken. Welk onderdeel spreekt hen het meest aan. Door welk ingrediënt worden ze het meest aangesproken.

Hun verhalen vormen rijke aanvullingen op jouw missie. Kunnen die steeds meer inhoud, steeds meer zeggingskracht geven. Omdat medewerkers zich een onderdeel van je missie voelen. Omdat ze ervan een onderdeel willen zijn. Omdat ze achter je vlag aan willen lopen.

Herschrijf je missie en visie. Maak ervan een narratief. Maak van je missie een voor iedereen begrijpelijk en herkenbaar zintuiglijk verhaal.

(Visited 565 times, 1 visits today)