De lichten staan op groen. Het is de hoogste tijd om te gaan. Mobiliseer je fans en volgers, en maak dat je wegkomt van Facebook en andere sociale kanalen. Een schijnwereld van fake news, bedrog, gifzaaierij en nepaccounts. Daar wil je als merk liever niet mee worden geassocieerd. Ook nog eens omdat je daar steeds meer je enorm stinkende – en vooral dikbetaalde – best moet doen om contact met al je volgers te houden en te onderhouden.

 

Daarom, pak je sociale boeltje en vertrek. Ga timmeren aan een eigen clubhuis voor je fans en volgers. Ga bouwen aan een eigen verhalenplatform op eigen grond in plaats van op een platform dat niet van jou is. Dat voelt toch net alsof jij je huissleutel in handen geeft van een overvaller die er even later, met een vette grijns, met al je mailadressen, data en andere informatie vandoor gaat? Want dat is de huurprijs die jij aan hospes Zuckerberg betaalt: jezelf. Jij bent het product dat hij wil vangen en uitzuigen. Jouw gegevens, jouw posts en alle likes en shares die je er deelt. Jij mag op zijn platform, hij mag jou in ruil daarvoor onderwerpen aan de ondoorgrondelijke geheimen en huurwetten van zijn timeline.

 

Ben je wakker?

 

Dit zijn de openingsalinea’s uit ‘De power van een Contentplatform’. Mijn nieuwe boek dat verschijnt op 23 september. Het is een warm pleidooi voor het opzetten van een eigen contentplatform. Noodzakelijk wanneer je als merk zelf een relatie wilt opbouwen met je publiek, ontdekken ook de grootste adverteerders ter wereld. Dus wat weerhoud je?

 

In ‘De power van een contentplatform’ geef ik je alvast –ook in het licht van de stand van contentmarketing in Nederland en België- een achttal redenen waarom ook jouw bedrijf een eigen platform moet starten, en hoe je daarmee kunt bouwen aan je merk.

 

Hoe?

 

Je leert het op basis van een eenvoudig redactioneel model dat al door een aantal bedrijven succesvol is toegepast. Ook presenteer ik een draaiboek waarmee jij je bedrijfscultuur in acht stappen contentklaar maakt.

 

Verder vind je in ‘De power van een contentplatform’ tal van tips en adviezen hoe jij je verhalen online kunt distribueren. Denk aan de inzet van paid en earned media, influencers of contentmapping en contentatomisatie. En vergeet hierin zeker niet de rol van je nieuwsbrief. Volgens connaisseurs is dat het nieuwe sociale netwerk.

 

Ik eindig met een blik vooruit. Kijkend naar de rol van data en personalisatie.

 

Natuurlijk vind je in ‘De power van een contentplatform’ tal van inspirerende cases. Van financiële instellingen als ABN AMRO, a.s.r, Rabobank en Robeco tot de Rolf Groep, T-Mobile, EO en Heijmans.

 

Ben je al een beetje wakker? Ik neem je graag mee terug naar het boek? Dit zijn de laatste twee alinea’s.

 

Bouw aan een eigen contentplatform rond een duidelijk thema met knettergoede verhalen waar ook Google niet omheen kan, schreef ik in de proloog. Ruk je los uit de dwingende houtgreep van sociale media. Start je eigen platform om weer zelf rechtstreeks – zonder sociale omweg – met je publiek te communiceren. Zodat je weer de regie over je communicatie met je fans terugkrijgt. Zodat jij je weer echt met hen kunt verbinden.

 

Het is de hoogste tijd. Begin een contentplatform. Ik heb er voldoende redenen voor gegeven en nee, die ga ik niet nog een keertje herhalen. Blader nog eens door dit boek. En ga dan doen. Wat houdt je nog langer tegen?

 

Je kunt ‘De power van een contentplatform’ hier bestellen.

 

 

(Visited 440 times, 4 visits today)