Ze hadden een blog. Maar daaraan kon je elk merk verbinden. Dat moest anders. Met een contentplatform met een heldere redactionele formule en merkonderscheidende formats weet zitkussenspecialist Nofruit wel de aandacht van hun publiek vast te houden, en mooier, het aantal lezers en fans groeit.  

 

Er was eens een blog. Van een bedrijf dat mooie maatkussens maakte waarmee je elke plek kon omtoveren in een fijne zitplek.

Nofruit heet het bedrijf. Magazine heette hun blog.

Dat blog was er, maar eigenlijk was dat er ook niet. Omdat het te willekeurig was, te algemeen was. Je kon er elk meubelmerk aan verbinden. Het was te weinig Nofruit. Nofruit at all dus eigenlijk.

Hedwig en Lennaert zijn van Nofruit, en nee, dat blog zat ze niet lekker.

Het bestond uit een wirwar van artikelen. Zonder een helder format. Ook ontbrak een grondgedachte, een duidelijke redactionele formule.

Dat moest anders.

Mijn eerste vraag, wie is nou precies jullie publiek?

Hedwig: “We waren gefocust op een te niche publiek, merkte we. We maken maatwerk. Dat kan niet zonder inbreng van de klant. We zaten dan ook vooral op creatie. Op mensen die zelf iets bijzonders willen creëren. Die verder kunnen kijken en bij wijze van spreken in elke plek een zitplek zien.”

Ze besluiten voor een breder publiek te kiezen. Voor mensen met liefde voor interieur. Voor mensen die hun interieur als een serieuze hobby zien. Echte interieurliefhebbers, noem ze wannabe stylistes, die verder kunnen kijken en vooral niet voor het vanzelfsprekende gaan.

Lennaert: “Dat liefde was een belangrijke toevoeging. Of je nou je spullen bij Kwantum koopt, alleen kiest voor high end design klassiekers of spaart voor die ene gave bank naast je IKEA-kast.”

Stap 2. Wie ben jezelf, wat is je onderscheid, wat is je STE. 

Hedwig: “We willen Nofruit afficheren als zitexpert. Zitten in de breedste zin van het woord.”

Lennaert: “We willen de ogen van mensen openen. Kijk, zo kun je ook een zithoek maken, zonder dat je een stoel of bank nodig hebt”.

Hedwig: “We zijn de Je-Eigen-Zitplek-MakendSTE.” Dat is het Trojaanse Paard dat in elk verhaal terug moet komen, oftewel, hoe kan je van elke plek je eigen zitplek maken. Of je nou praat met een styliste, ergonoom of restauranteigenaar.

De naam van het nieuwe blog: ‘Elke plek jou Zitplek’.

Redactionele missie van contentplatform

Als je weet wie je bent en voor wie je er bent, dan heb je de basis voor je platform, sterker, dat is het fundament voor elke vorm van communicatie. Het vormt ook de grondslag van je redactionele missie die draait om drie vragen: wie is je publiek; wat bieden we hun en wat maakt ons hierin anders; en wat heeft je publiek daaraan?

De redactionele missie van het contentplatform van Nofruit: ‘Elke plek jouw Zitplek is er voor de open minded interieurliefhebber. We bieden hun behulpzame en inspirerende verhalen, tips en tools, en ideeën voor het creëren van een fijne woon- en leefomgeving. Met een vleugje humor of een twist, soms net over het randje.’

Dat is een missie die staat. Een baken waarop je kunt varen. Een baken waaraan je alle blogposts kunt toetsen.

Hedwig: “Met het platform willen we ons positioneren als de zitexpert. Willen we zitten claimen als lifestyle.”

Zij noemt LINDA.: “Daar weet je wat je krijgt. Rubrieken in een helder eigen format waarvan sommige al ruim tien jaar bestaan. In elk nummer zit een vast stramien. Dat werkt heel goed, ook voor een blog.”

Contentbehoeften vertalen naar rubrieken

Ik weet, normaal haal je de onderwerpen voor je blog op bij je publiek. Wat willen zij graag van je horen? Wat zijn hun dromen, verlangens, geheimen en angsten? Maar je kunt die vraag ook omdraaien, en kijken wat de contentbehoeften van je publiek zijn. En die konden Hedwig en Lennaert makkelijk uittekenen. “Help me, inspireer me, informeer me.”

Die drie uitgangspunten hebben we vertaald naar zes rubrieken, steeds rondom het onderwerp zitten. Om hun publiek te inspireren en ervoor te zorgen dat ze antwoorden krijgen op hun vragen. Die verhalen moeten zo leuk zijn dat bezoekers uit zichzelf naar het blog terugkomen. Rechtstreeks zonder een zoekactie of via de omweg van een social medium.

In ‘Mijn ontwerp’ toont een klant zijn Nofruit-zitontwerp. De rubriek is min of meer uitgegroeid tot de hoofdrubriek. Omdat ze die het snelste en makkelijkste kunnen vullen. Het is de populairste rubriek ook. Maar dat komt vooral omdat ze die met goede foto’s via socials aanjagen. Hedwig: “Klanten vinden het leuk mee te werken. Ze zijn trots op wat ze hebben bedacht. Voor hun kamer, het dakterras of de keuken. Het zelf ontwerpen, de kleuren kiezen, de stalen met stofjes bekijken, het is een traject. Het voelt als hun idee.”

In ‘Kijk op zitten’ geeft een expert zijn visie op zitten. Denk aan een ergonoom tot en met een trendwatcher.

In ‘Waar zit jij’ vertellen mensen over hun bijzondere zitplek. Vintage stoel, studentenbankstel, poef of wat dan ook.

Heel populair is ook ‘Lieve Daantje’. Daarin beantwoordt zitexpert Daniëlle in de geest van Lieve Mona -voor de jongere lezers, klik hier– op een even grappige als begripvolle manier een praktische lezersvraag. Natuurlijk is die vraag belangrijk, maar het is vooral de toon die in deze rubriek de muziek bepaalt en lezers aantrekt. Zonder dat die misschien een antwoord op die specifieke vraag zoeken Ook ‘Lieve Daantje’ krijgt een flinke boost via de socials.

In ‘The Nofruities’ stellen de medewerkers zich voor.
In ‘What’s New’ draait het om productnieuws.

Hedwig: “Eerst was het, wat moeten we nou weer op het blog zetten. Nu hebben we meer ideeën op de plank dan tijd om die uit te voeren. Juist dankzij onze heldere formule kunnen we snel schakelen. Weten we precies welk onderwerp we in welk format kunnen gieten.”

Aankeilen via socials

Pinterest (812 volgers) fungeert nog steeds als de grootste gangmaker om mensen naar het blog te krijgen. Hedwig: “Alle afbeeldingen die we op het blog gebruiken, zie je op ons Pinterest-bord, en ja, dat zijn best mooie foto’s.”

Ook FB (17.000 volgers) en Instagram (5.000) blijven ze inzetten als aanjager, met heel af en toe een betaalde post. Lennaert: “Elke keer als we een blogpost via Instagram of Facebook aanjagen, zien we een piek. Maar de meeste blogbezoekers komen rechtstreeks binnen via Nofruits-pagina.”

Organisch groei je op Facebook niet meer zo hard. Vandaar ook het eigen contentplatform. Hedwig: “Je wilt niet langer te afhankelijk zijn van Facebook, omdat zij daar zelf bepalen wat jouw fans mogen lezen of bekijken.”

Wat dat aangaat, werkt Instagram beter, vooralsnog. Iedereen weet dat dit social medium flink verfacebookiseert met strengere algoritmes die organische groei meer en meer belemmeren. Daarbij heeft Instagram een ander drempeltje: je kunt niet direct op een post doorlinken, zeker, dat kan via de bio. Maar je wilt niet elke keer, na alweer een nieuwe blogpost, je profiellink veranderen. Hedwig: “Er is op onze site meer te zien dat alleen die laatste blogpost. Leuk voor een blogger misschien, maar niet voor een commercieel bedrijf dat zitoplossingen verkoopt. We willen ook heel graag dat mensen onze producten bekijken.”

Linktree was geen optie. Dat werkt niet lekker met doorverwijzingen, vertelt Hedwig. “Je belandt nu via de profiellink op een linkjespagina met bovenaan de meest recente blogpost die we op Instagram hebben aangekeild. Via die pagina kun je direct doorklikken naar de homepage.”

Drie maanden na de remake van het blog merken Hedwig en Lennaert al een stijgend blogbezoek. Lennaert: “Bezoekers blijven langer hangen. Het bouncepercentage is met 1,1% bizar lager. Mensen blijven gemiddeld 1 minuut 31 op het blog. Dat betekent dat ze ongeveer een post uitlezen. Per dag zien we tussen de 30 en 70 bezoekers. En we krijgen veel meer reacties.”

Hun tips naar andere ondernemers die ook een eigen contentplatform willen starten?

Hedwig: “Kies voor een redactionele formule. Met vaste formats. Zo weten mensen waarvoor ze bij je komen. Kies voor een vast stramien in plaats van losse flarden en ad hoc verhaaltjes.”

Lennaert: “Wie is je publiek en probeer dat zo scherp mogelijk te omschrijven. Wanneer je dat eenmaal goed in je achterhoofd hebt, kun je veel gerichter die formats invullen.”

Hedwig: “Onderschat zo’n contentplatform niet. Ik schreef de artikelen eerst zelf met een collega. En ja, ik kan gezellig kletsen, maar heb geen interviewtechnieken. Gebruik dan ook professionals. Een tekstschrijver is de investering echt waard. Femke is hier iedere donderdag een dagdeel. Voor het blog en website.”

En ja, zegt Lennaert, de omzet. Ze zijn pas drie maanden bezig. “Je moet het vooral zelf mooi en gaaf vinden. Begin gewoon. Als je het goed aanpakt, en ons publiek ons echt gaat zien als die zitexpert, komt die commercie vanzelf. Maar dat vergt tijd. Houd dat altijd in je achterhoofd. “

Ze merken het aan de ‘fanmail’ die ze krijgen. In woord en beeld. Lennaert: “We hebben tegen een muur grote vellen hangen, met de naam van een klant en wat die heeft gezegd. Ze staan vol foto’s en complimenten. Heeft vast ook met ons nieuwe contentplatform te maken.”

Wat wil je ook.

Bij Nofruit zetten ze hun publiek voorop.

Make love, not content.

 

(Visited 170 times, 1 visits today)