Contentmarketing en de Bijbel

Miljarden mensen hebben de Bijbel gelezen en lezen die nog steeds. In blockbusting films en romans, en op de allerberoemdste schilderijen wordt naar verhalen uit dat boek verwezen. En diezelfde verhalen doen honderdduizenden wekelijks uitbarsten in gezang en gebed. Dat zou elk merk zich toch wensen. Content voor de eeuwigheid. De Bijbel leert je hoe.

schedule 7 mei 2014
bookmark_border
create

Dit is de lead van een blogpost die ik onlangs schreef, en die me via de zondagsschool, logeren bij pake en beppe, en mijn middelbare schooltijd stuurde naar de 10 Contentmarketing Geboden volgens de Bijbel. Dat tiental heb ik hier nog een keertje voor je op een rijtje gezet.

1. Contentstrategie moet voortkomen uit je STE, uit het hart van je organisatie, en worden uitgedragen door alles wat je (crossmediaal) zegt en doet.
2. Gebruik een narratief perspectief om je verhaal via verschillende thema en subthema’s te vertellen. Adam en Eva, Noah, Mozes, we kennen alle figuren en natuurlijk het Nieuwe Testament met als hoofdfiguur Jezus Christus.
3. Biedt hulp. Leer en informeer. Verrijk. Wees een gids.
4. Inspireer. Laat anderen content op basis van jouw verhalen maken. Laat anderen naar je verhalen leven.
5. Gebruik verschillende soorten content. Om je doelgroep via zoveel mogelijk touchpoints te bewegen. Knip de lange verhalen in short copy en tweetable quotes. Verbeeld ze in video’s, strips, foto’s, Infographics enzvoorts. Organiseer voor je fans en followers events, congressen, meet-ups en Google+ Hangouts. Help ze met hun problemen via webcare, fora enzovoorts.
6. Gebruik een contentkalender opgesteld rond vaste key data om je verhaal nog nadrukkelijker uit te dragen.
7. Ben een thoughtleader. In het geval van de Bijbel op het gebied van christelijke normen en waarden
8. Evangeliseer. Verspreid het woord. Practise what your preach. Via blogs, gastcolumns, (sociale) media, spreekbeurten, slideshare enz.
9. Zorg voor een hub van al je content. Een homebase.
10. Zorg voor merkambassadeurs. Priesters, dominees, celebs, omroepverenigingen enz. die voor jou ook het woord verkondigen.