Lijstjes, lijstjes, lijstjes, o ja, ik maakte ze eind vorig jaar ook. Omdat het zo hoort. Omdat lezers die rond Oud & Nieuw van specialisten verwachten. Bovendien wilde ik eens testen of listicles werken, en ja, dat doen ze. Maar wat schoot ik daar zelf mee op.

Met mijn lijstje deed ik min of meer hetzelfde als menigeen die zich bezighoudt met contentmarketing. En doen wat iedereen doet, daaraan gaat contentmarketing kapot.

Ik heb ruim twintig jaar gewerkt in de journalistiek. Voor grote kranten en bekende tijdschriften vooral. Ik had een naam, redacteuren wisten dat ik leverde. Ik schreef niet hetzelfde als iedereen. Kwam met originele invalshoeken, verrassende verhalen en vernieuwende inzichten. Zoals elke goede verhalenmaker dat hoort te doen. Of hij dat verhaal nou maakt voor een krant, dropjesfabrikant of IT-bedrijf. Voor elk merk op een andere manier, vanuit het eigen DNA en met een eigen tone of voice.

HP/De Tijd, Libelle, AD, Linda. of delicious: een lifestyle reportage uit Andalusië zag er voor elk van die titels anders uit. Elk tijdschrift, elke krant bedient een ander publiek en kent een ander DNA. En dat geldt voor ieder merk. Van een dropjesfabrikant tot IT-bedrijf.

Communiceren vanuit je eigen DNA. Middels verrassende verhalen met eigen originele invalshoeken. Dat is waar het binnen contentmarketing bij te veel bedrijven aan ontbreekt. Omdat ze zich niet durven te onderscheiden. Omdat ze niet anders durven te zijn. Omdat ze volgen wat iedereen doet, omdat dat kennelijk werkt. Het zorgt voor een groeiende afvalberg vol megameuk.

Denk je nou echt dat je met hetzelfde opvalt tussen al dat andere hetzelfde. Denk je nou echt dat mensen zijn geïnteresseerd in middelmaat? Lees jij zelf onbeduidende of opvallende verhalen? Praat jij zelf over mediocre of grootse gebeurtenissen? Koop jij zelf middelmatige of kwaliteitsproducten?

Varen op safe is gevaarlijk. Dat kompas stuurt je naar de middenmoot en in die jungle van hetzelfde dwaal je naar een onopvallend dood.

Richt je met je contentmarketing in 2018 eindelijk eens op en presenteer je met een eigen stem. Zorg voor verhalen die het waard zijn om te delen. Geen content, alsjeblieft geen content. Dat is nontent, nonsens, gecamoufleerde pr-praatjes bedoeld om mensen iets op de mouw te spelden dan wel te verkopen.

Maak opmerkelijke verhalen, verrassende verhalen, goede verhalen. Dan heb je in 2018, in welke branche of industrie je ook opereert, al snel heel veel gewonnen.

Abonneer je nu op mijn Nieuwsbrief Cor’s Deli. Voor inspiratie, informatie en trends. En het allerlaatste nieuws over storytelling en contentmarketing

(Visited 490 times, 1 visits today)