Banken hebben het lastig. Worstelen met hun imago. Niet vreemd. Ze zijn de hoofdzondaars van de crisis. Het consumentenvertrouwen in banken is dan ook tot een historisch dieptepunt gedaald.

Maar in plaats van dat banken het vertrouwen in hun dienstverlening proberen te herwinnen, blijven de meeste banken volharden in hun vertrouwde liedje. Met wellicht straks opnieuw een financiële crisis tot gevolg.

Bij de Belgische KBC probeerden ze het wel anders te doen. Door op een sympathieke en waardevolle manier Vlaams onderschap aan te moedigen. Met de actie ‘Het Gat in de Markt’, een campagne die bestond uit een aantal delen.

Eerst zag je op ruiten van leegstaande winkelpanden posters met de tekst ‘Welke zaak moet er hier komen’. Met eronder kleinere letters die voorbijgangers en anderen naar kbc.be/gatindemarkt moesten lokken. Op KBC-kantoren zelf hingen evenzo posters. Bijvoorbeeld in het filiaal van Heverlee: ‘Wat ontbreekt volgens u in Heverlee’. Met eronder dezelfde kleine letters met dezelfde aanmoediging. En die lukte.

Op die site konden bezoekers vertellen welke zaak ze in hun gemeente, stad of dorp misten. Ook het onderzoeksbureau iVOX ging intussen voor de bank op zoek naar het gat in de markt. Met een enquete onder 80.000 Vlamingen. En die gaven in totaal 171.157 van die gaten door, gemiddeld 560 voor elk dorp. Vooral een schoenmaker was op heel veel plekken hoognodig, sterker, vier op de tien Vlamingen misten een ‘schoenhersteller’ in hun buurt. Gevolgd door kinderopvang, kledingzaken, groenten- en fruitwinkels en restaurants.

Verder werd onderzocht hoe tevreden Vlamingen waren over het aanbod winkels en diensten in hun buurt. In alle gemeenten in Vlaanderen, Brussel en de Oostkatons Allemaal terug te lezen in de kolommen van mediapartner Het Nieuwsblad, een van de grootste kranten van het land. In de regiopagina’s ging die met redactionele verhalen in op de specifieke behoeften van elke gemeente.

Fase twee van de campagne richtte zich op potentiële ondernemers. Starters en zelfstandigen. Met drie televisiespotjes en vijf advertenties met voorbeelden van originele bedrijven en bedrijfjes, variërend van een mobiele fruitpers en fietsenmaker tot een biologisch kinderdagverblijf. Ook kon je op locale radiostations horen welke ondernemers daar werden gemist. Bedoeld om mensen te inspireren zelf de sprong als ondernemer te wagen. Wie in dat gat durfde te springen, maakte onder meer kans op een van de 20 Volvo bedrijfswagens. Om starters met een goed idee letterlijk sneller op weg te helpen.

Heel het land sprak ineens over kansen in de markt en het gebrek aan locale ondernemingen. 1500 nieuwe ideeën werden ingezonden. Twintig ondernemers vielen in de prijzen. En de website waar al die gaten in de markt stonden, oorspronkelijk bedoeld alleen voor de campagne, geldt intussen als een van de most wanted vacaturebanken voor mensen die denken ergens in het land een gat te kunnen vullen. Met een goed idee op de juiste locatie. Samen met de grootste bankverzekeraar van Vlaanderen en Brussel als hulpje voor ondernemende mensen met goede ideeën. ‘Mensen van hier met ideeën van hier samen brengen met middelen van hier is beter voor hier.’

Prikkelend redactionele content. Incluis activatie. Je zou bijna wensen dat elke bank een KBC-bank was. Bekijk hier de hele case.

(Visited 50 times, 1 visits today)