Creativiteit. Over het onderwerp zijn honderden boeken en nog meer artikelen geschreven.

Allemaal vertellen ze min of meer hetzelfde.

Creativiteit gaat over iets nieuws. Over iets nieuws zien, iets nieuws maken of iets nieuws doen. Creativiteit gaat over buiten gebaande paden durven treden. Over verder kijken. Over verrassen en verfrissen.

Creativiteit gaat over originaliteit, inventiviteit en vooral daadkracht.

En daar ligt het probleem.

Veel bedrijven spelen liever op safe. Niet uit een gebrek aan creativiteit, nee, binnen organisaties werken tal van creatieve mensen. Het is iets anders: creativiteit vraagt om nieuw, en dat vergt risico’s. Je weet immers vooraf niet wat dat nieuw oplevert. Je weet vooraf niet hoe mensen op dat nieuw, op die nieuwe manier van denken, maken, zien en doen zullen reageren.

Waarom zou je ook kiezen voor iets nieuws als het misschien je baan gaat kosten. Waarom kiezen voor anders terwijl het eigenlijk best wel okay gaat. Waarom kiezen voor nieuw als je klantenaantal en je marktaandeel misschien teruglopen.

Nieuws brengt onzekerheid. Nieuw is riskant. En daar houden bedrijven niet van. Daarom maken ze liever allemaal dezelfde content. Daarom apen ze elkaar zo graag na. Omdat ze geen risico’s durven nemen. Omdat er onvoldoende daadkracht voor creativiteit is.

 

 

Abonneer je nu op mijn Nieuwsbrief Cor’s Deli. Voor inspiratie, informatie en trends. En het allerlaatste nieuws over storytelling en contentmarketing

(Visited 181 times, 1 visits today)