Deze week lanceerde De Ondernemer ‘Broodje Verhaal’. Die video- en podcast kwam niet zomaar op het menu van dat spraakmakende ondernemersmagazine terecht. Over de geboorte van een bijzonder broodje. Met ketsende biljartballen.

 

Twee jaar geleden al cirkelde het door mijn hoofd. Ik wilde een podcast maken, maar hoe en waarom en wat, nee, niet helder nog.

Want om zomaar wat voor de vuist weg te lullen, samen met iemand anders aan de andere kant van de microfoon, nee, dat voegt niks toe. Net zomin als zomaar wat voor de vuist weg schrijven of zomaar wat voor de vuist weg filmen dat niet doet.

Ik wilde een podcast met een idee. En daarbij had ik het roemruchtige VPRO-radioprogramma Welingelichte Kringen in mijn hoofd. Dat werd eind vorige eeuw opgenomen (1974-1997) in de hoofdstedelijke kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae.

Alleen die naam van die sociëteit al. Daar zinderde mijn jongenshart van. Net zoals van al die gewichtige gesprekken en gewichtige stemmen van journalistieke grootmeesters als John Jansen van Galen, Henk Hofland en Joop van Tijn, met op de achtergrond die ketsende biljartballen.

 

Een podcast over eten, ja, dat wilde ik. En dan samen met mijn gast koken.

Een podcast over marketing, mijn andere liefde, wilde ik, en dan samen met mijn gast koken. Met pruttelende pannen en rinkelende glazen als ketsende biljartballen.

 

Samen met je gast iets doen, in combinatie met een interview, dat idee. Dat prachtige kinderprogramma ‘Taarten van Abel’ -nu in de herhaling-, waarbij taartenbakker Abel samen met een jongetje of meisje een taart bakt, voor zijn moeder, een vriendje of vriendinnetje, of voor een opa die in de hemel is, kijk, dan gebeuren er mooie dingen aan tafel.

 

Het bleef cirkelen door mijn hoofd, die vermaledijde podcast. Ook kostentechnisch, want ja, voor zo’n podcast met kookopzet had je flink wat microfoons en audiotechnische handigheid nodig. Vergde een flinke edit ook, en ik zag nog meer audioberen in mijn budget.

 

Dus nee. Nog niet doen.

 

Toch bleef het jeuken. Ook omdat mensen uit mijn directe omgeving bleven drukken. “Podcast, echt, dat pas bij jou. Je bent toch ooit bij de radio begonnen?” Da’s waar, bij De Domroep in Utrecht, locatie Hoog Catharijne -nope, ik ga daarover nu geen smakelijke anekdotes opdiepen.

En ja, toen kwam Robert van den Ham van De Ondernemer (DPG Media) in beeld -Utrechter in hart en nieren, en nee, toeval bestaat niet- met wie ik al een tijdje prettig samenwerkte. Met de Digital Wake-Up waren we eerder, als in een soort roadshow, van de ene businessclub naar de andere getrokken. Om ondernemers bij te kletsen over de laatste digitale trends.

Hij zocht naar een podcast, vertelde hij. Voor De Ondernemer. Eentje iets minder serieus dan de overige die hij al voor dat medium had verzameld. Inhoudelijk sterk, ja natuurlijk, maar met een beetje meer jus.

“Misschien heb ik wel een idee”, voorzichtigde ik.

In mijn oren ketsten biljartballen.

 

Ik mocht van hem sleutelen aan het kook-en-interview concept en liet al snel de kookoptie diner vallen. Dat zou te veel tijd kosten, vermoedde ik. Te lastig voor veel ondernemers wellicht ook.

Zo kwam ik terecht bij een zakenlunch. Een beetje meer des ondernemers zeg maar.

 

De naam voor de podcast, oei, best lastig. Iets met zakenlunch, business, storytelling en ondernemers, en dat allemaal in een titel.

Verhaal op Tafel? Nee.

Lunchtalk? Nee.

Soep met Story, nee, ook niet.

Recept voor verhalen, nope.

 

Nederlandse zakenmensen lunchen niet echt op z’n Italiaans of Frans, behalve die dikdoeners uit de Zuidas. Niet direct het publiek van De Ondernemer.

Nee, dat waren de mannen van de lunchafspraak langs de snelweg. Van de uitsmijter bij Van der Valk. Van het broodje garnalenkroket bij Restaurant de Lucht. Van het Broodje Bal bij de pomp.

Broodjes, ja, ik moest iets doen met brood, lekker Hollands ook, en toen viel het kwartje en de formule: Broodje Verhaal.

 

Broodje Verhaal is een podcast voor ondernemers waarin een ondernemer tijdens de lunch de ingrediënten van zijn ondernemersverhaal deelt. Wat wil hij bereiken en waarom? En welke obstakels moet hij daarbij overwinnen -een verhaal geheel volgens de narrative arc. En niet onbelangrijk. Wat kookt hij van de lunchkaart? Kies hij voor een gebakken eitje, zijn pasta van de dag of toch dat broodje bal.

 

Robert reageerde snel. Prima idee, maar dit vraagt om beeld. Zullen we ervan niet een video maken. Hebben we een pod-, en videocast.

Ik hoorde ineens ketsende biljartballen, en zag Jamie Oliver. ‘We moeten die beelden een beetje snel en rommelig snijden zoals hij dat vroeger in zijn kookprogramma’s deed.’ En nu ik toch in de culinaire hoek zit, Keith Floyd, dat gevoel. Met ook een rol voor de cameraman.’

Er kwam steeds meer een smakelijk broodje op tafel.

 

Nog een ding. Ik had een hoogtepunt nodig. Een moment waarop je als maker naartoe werkt. Dat heeft immers elke goede online videoserie.

Wat werd het videomoment van Broodje Verhaal?

Iets met eten, iets met een gepeperd videomoment, ja, het pepermoment. Ik ging een ondernemer vragen of hij een hap uit een Madame Jeanette wilde nemen -een Habenero of Adjuma mocht ook. En of hij dan, recht in de camera drie ondernemerstips zou willen geven.

 

Het concept kreeg een go. Ontwerpster Bibi Vlaar schetste een drietal logovoorstellen, er kwam een menukaart en een kookschort. Ik bedacht nog enkele sociale media-fillers. En ja, we konden draaien. Met DPGMedia-cameraman Mark van Binsbergen.

Het liefst natuurlijk had ik bij DPG een geheel eigen Broodje Verhaal-platform laten optuigen, maar dat was qua uitvoering te lastig. Wel vond ik dat we de lunchrecepten moesten delen. En Robert wilde aanvullende blogposts over storytelling. Ik besloot tot een praktische minicursus storytelling.

 

Afgelopen weekend ging Broodje Verhaal los. Met drie afleveringen tegelijk. Als videocast en podcast. En ik moet zeggen, ik kwam na de launch in een soort mediastorm terecht.

Dat Broodje, dat smaak naar meer. Wil je ook je ondernemersverhaal vertellen? Bel gerust. Gaan we daarover praten, bij een broodje.

 

(Visited 104 times, 1 visits today)