Het is toch wat. Dat jij een podcast waarop jijzelf bent te horen eigenlijk niet terug durft te luisteren. Omdat die in het Engels is. Okay, het was mijn eerste podcast in het Engels, inderdaad, niet mijn memmetaal, en dan blijft dat Engels toch immer een tikkie wennen, vooral wanneer je qua gevoel even niet in een English flow bent.

De podcast had eigenlijk opgenomen moeten worden tijdens mijn bezoek aan Content Marketing World. Maar daar ging het mis. En dat is een leuk verhaaltje.

Nieuwsgierig? Er was eens een international awardwinning contentmarketing-, en videoproductie bureau uit Perth. Lush Digital heette die club uit Australië, en die hadden een veelbeluisterde podcast: Brand Newsroom. Voor die pod zochten ze immer naar interessante mijnheren en mevrouwen die het leuk konden te kletsen over contentmarketing en storytelling. Zo ook toen het bureau met een fikse afvaardiging Content Marketing World in Cleveland bezocht.

Tijdens #CMWorld deed het bureau namens Director en Head of Content Strategy Sarah Mitchel via Twitter een oproep, om zoveel mogelijk interessante sprekers achter de microfoon te krijgen. Robert Rose en Joe Pulizzi natuurlijk, en verder onder meer ook Doug Kessler, Jay Acunzo en Andy Crestodina. En ze konden nog wel wat verse sprekers gebruiken.

Een reactie van @rapouw: ‘Maybe @corhospes can explain his motto ‘Make love, not content’ with you on a next pod from #CMWorld’.

Uitlegje: @rapouw is Rob Pouw. Twee jaar geleden kreeg zijn vriendin een baan aangeboden in Perth, inderdaad, niet om de hoek. Maar ze gingen, want zoals hij mij schreef: ‘De kans op een avontuur in een warm land met een andere cultuur laten wij niet aan ons voorbij gaan’. In zijn handbagage een boek voor onderweg: de Contentbijbel, en ja, dat boek ken ik. In Perth wachtte een baan waarin hij zijn energie ook na enkele maanden niet echt goed kwijt kon. Daarom besloot hij voor zichzelf te beginnen in de wereld die hem het meeste raakte, sport. “De sportwereld bestaat uit ontelbaar mooie verhalen. Vanuit mijn verleden bij Rabobank en Týrsday ben ik het gewend die verhalen op te zoeken en te gebruiken om een merk zijn identiteit te tonen. Content marketing voelt voor mij daarom logischer en echter dan voor iemand met een echte marketing achtergrond’.

Hij ging down under op zoek naar mensen die ook geloven dat een goed verhaal op lange termijn waarde toevoegt. Zo stuitte hij op Lush Digital Media en hun podcast Brand Newsroom. Na enkele luistermaanden stuurde hij Sarah een mailtje: hij vertelde dat hij een new kid on the block was, met een ongekende interesse in content marketing, dus of hij haar een keer een kop koffie kon aanbieden. ‘Een leuke koffieafspraak later ben ik nog steeds enthousiast over Lush. Met jouw boek nog in het achterhoofd zie ik een match. Blijf nou eens weg van al dat zenden, maar voeg waarde toe door oprechte verhalen en kennis te delen vanuit jouw unieke DNA.’ Zijn eerste klant in Australië: Gazelle.

Rob: “Ik ben geen content marketing guru of junkie, maar jouw nieuwsbrief en hun podcast voorzien mij in mijn appetite rondom het onderwerp. Zo ook kwamen jullie bij elkaar. In die oproep van Sarah.” Vanwege mijn nieuwsbrief waarvan hij abonnee is, wist hij dat ik in Cleveland was, en kende hij het verhaal dat ik ging vertellen’.

Daar stond ik in het Huntington Convention Center of Cleveland. Er kwam een mevrouw in een oranje jurk op mij af die vroeg of ik wachtte op Sarah. Ja, knikte ik. Zij vertelde me dat Sarah evenwel geen tijd had. Dat er iets tussen was gekomen. Waarover had ik trouwens met haar willen spreken? Ik vertelde dat zij mij had uitgenodigd voor haar podcast Brand Newsroom, en dat ik het jammer vond dat het alsnog niet doorging, gezien de drukte ook tijdens het congres.

We schudden handen en ik verdween van de drukte van Content Marketing World. En verbeelde ik me dat nou? Of was de mevrouw in oranje echt een beetje in de war. Schuld en verwarring gleden in tweespalt over haar gezicht.

Half uurtje later. Een sms’je van Sarah. Waar was je. Ik heb samen met Dan op je gewacht. Dan is de co-host van de podcast.

Ik was even confuus. De oranje mevrouw die me opwachtte, bleek te hebben verwezen naar een andere Sarah. Waarom zij mij voor iemand anders had aangezien, dat antwoord heb ik nooit gekregen. Wel een excuus achteraf.

Dus toen sprak ik Sarah alsnog, per Facetime. Zij in Perth, ik in Amsterdam. Voor Brand Newsroom.

Over B2B en contentmarketing spraken we. Over hoe B2B-bedrijven wel sexy konden zijn. En wat een onzin het was dat B2B bedrijven zichzelf altijd als minnetjes afschreven. Het onderwerp van mijn lezing tijdens Content Marketing World. Nou ja, luister zelf. En weesch genadig over mijn Engels.

 

p.s. zeer de moeite waard, die podcast Brand Newsroom. Beluister maar eens meer afleveringen. Je vindt ze hier allemaal op nog betere kwaliteit.

 

 

(Visited 126 times, 1 visits today)