Verhalen vertellen in plaats van verkopen. Engaging content in plaats van gladde reclamepraatjes die geen mens bijna nog gelooft. Zou vooral iets moeten zijn voor de bancaire sector. Die staat immers aan de basis van de financiële crisis welke de globe al jaren in zijn greep houdt.

Nu hadden banken al geen goed imago. Maar door de overvloed van bancaire schandalen is het vertrouwen in de financiële wereld lager dan ooit, getuige ook de cijfers van de Edelman Trust Barometer.
Gek genoeg blijven banken ondanks het dalende vertrouwen volharden in hun communicatieaanpak. Blijven de board zenden vanuit ivoren torens en elkaar voordeeltjes en douceurtjes toestoppen. Alsof ze niet anders kunnen. Alsof ze het consumenten wantrouwen willen voeden. Alsof ze niet anders dan elkaar bebonussen en graaien kunnen.

Jyske Bank uit Denemarken, uit te spreken als Joeska Bank, bewijst dat het anders kan. De bank bezweek eerder al bijkans aan de vele schouderklopjes en oorverdovende applausreeksen vanwege hun klantvriendelijke en transparante aanpak. Aandeelhouders, klanten en medewerkers hebben een even grote stem. Om te voorkomen dat korte termijn belangen uit de boardroom of van aandeelhouders die van klanten overvleugelen. Of customer service verstopt in een mechanisch antwoordapparaat met keuzetoetsen en verbroken verbindingen.

De nieuwste prijzen en lofuitingen hebben evenwel vooral betrekking op hun online content. Want in plaats van holle reclameprietpraat uit te zenden op radio en tv, maakt de bank zelf webtelevisie, sterker, die presenteert zichzelf via de Jyskebank.tv als bank en mediabedrijf. Als televisiestation met een eigen bank zou je ook kunnen zeggen. En daarvoor beschikt de Deense bank over een van de meest high-tech productiestudio’s van het land.

‘Freedom of the press is guaranteed only to those who own one’, zei ooit de bekende Amerikaanse bekende The New Yorker-journalist Abbott Joseph ‘A.J.’ Liebling (1904-1963). Want leuk allemaal die massamedia, maar als je met je boodschap via die kanalen je doelgroep amper nog kan bereiken, wat heb je dan aan die free press. Dus besloten ze bij Jyske Bank zelf een mediabedrijf te worden. Met behulp van de huidige open en social technologie kan immers iedereen media distribueren. Mits je zelf open en social bent en anders durft te denken.

Open- en oprechtheid zit in de kern van de bank opgesloten. Kun je lezen in hun Foundations. Met waarden als common sense; being different and unpretentious; showing genuine interest and equal respect; en being effective and persevering.

Die waarden vormen de basis van hun online content. Met goede verhalen die het waard zijn om te delen. En daar helpt de bank zelf een flink handje bij. Alle webcontent is social, shareable en embeddable. Het gevolg: maar liefst 80% van hun online content wordt niet bekeken op hun eigen site, maar via andere bronnen. Denken ze zelf.

Nog een gevolg. Journalisten van andere media weten de bank steeds beter te vinden. Voor commentaar op financieel-economische ontwikkelingen. Ook pikken nationale zenders programma’s op van Jyske Bank TV. Omdat hun content betrouwbaar en interessant is.

Niet vreemd. Voor de Deense bank werken tal van vermaarde journalisten en een uitgebreid internationaal netwerk van financieel experts dan wel journalisten.

Met het eigen tweetalige televisiestation veranderde ook het sponsorbeleid van de bank. Jyske Bank, 4000 medewerkers, in 1967 ontstaan uit een fusie van vier banken, betaalt niet langer voor een logo op een shirt, vlag of banier, maar werkt samen met events (World Mobile Congres in Barcelona, EK voetbal onder 21 jaar, Cannes Lions Festival), sportclubs en festivals (Smukfest, een van de grootste popfestivals van het land) die graag van de mediakennis van de bank en hun loyale kijkers willen profiteren.

In retour krijgt het ‘bankmediabedrijf’ interviews en ander speciale content die eerder voor traditionele mediabedrijven waren gereserveerd. Plus toegang tot speciale doelgroepen, niches en influencers.
Binnenkort interview ik telefonisch de eindredacteur van Jyskebank tv Lasse Høgfeldt die over twee weken ook spreekt op Content Marketing World 2013.

(Visited 88 times, 1 visits today)