Pas als jij je audience weet te raken, kun jij die beraken

Startups willen het anders doen. Willen de wereld veroveren met disruptieve diensten of revolutionair producten. Maar als het over marketing gaat, blijven ze gek genoeg super ouderwets denken. Contentmarketing lessen voor startups.

schedule 18 mei 2017
bookmark_border Contentmarketing
create

Zijn foto en Facebook-post zoemden over het net.De Australische bruidsfotograaf James Daymaakte op 30 april foto’s van de newly weds Adrian en Roslyn in Bowral, in Nieuw-Zuid-Wales. Een zonsondergang, o ja, daar weten fotografen wel raad mee. Die vraagt om clichéplaatjes zoals je die tijdens een bruidsreportage in het avondlicht kunt verwachten.

Dat was ook wat James kennelijk die avond een tikkie dwars zat, want kom, het moest anders. Hij zei tegen de newly weds: ‘Guys, stop posing.Just enjoy your first sunset together as husband and wife.’

Eventjes later liep hij naar Adrian: ‘Ik heb een vraag, maar je moet het antwoord echt alleen aan Roslyn vertellen, want leg mij eens uit, uit al die miljarden vrouwen ter wereld, waarom heb jij haar gekozen om de rest van je leven bij te blijven. Kun je haar vertellen waarom?’

James zag de bruidegom naar zijn bruid lopen, en hem woorden in haar oor fluisteren, en ja, toen gebeurde het en bleef zijn camera klikken. ‘I could start seeing Roslyn’s eyes glisten, then the most beautiful tears streamed down her face.’

Then I found myself crying.’

Of het nou de mooiste trouwfoto ever is, hmm, ik zou niet graag een foto van mijn huilende bruid op de schoorsteenmantel plaatsen. Mensen kunnen er van alles bij bedenken.

Wat mij vooral treft in het verhaal is wat woorden kunnen losmaken, wat de bruidegom verder ook heeft gefluisterd –dat geheim zal binnenkort wel worden onthuld, gezien de populariteit van de Facebook post. Want Adrian maakten in het oor van zijn aanstaande van alles los.

En is dat niet waar het bij storytelling om gaat?

Zorg ervoor dat jij je audience met je woorden weet te raken, weet te beraken. Zorg ervoor dat jij je audience met je woorden (tot tranen toe) weet te bewegen.