Begin, midden, eind. Een verhaal bestaat uit drie delen. Gaat over een hoofdpersoon die een wens of opdracht heeft, die hij of zij na allerlei gedoe weet te vervullen dan wel uit te voeren.

C’est ça.

O ja, er komen nog een boef en een gids voorbij. De boef om het conflict verder op te drijven, en de gids die de hoofdpersoon daaruit met een goed plan moet zien te redden. En kijk, aan het eind van het verhaal staat de hoofdpersoon anders in het leven. Hij is veranderd. Zijn leven is verrijkt.

Een verhaal draait dan ook om verandering. Om de transitie van de hoofdpersoon. Om een strijd tussen twee tegenpolen. Denk goed versus kwaad. Denk vrijheid versus beknotting. Denk leven versus dood. Van die dingen.

Neem de bekendste verhaalvorm: boys meets girl. Hij wil haar, maar zij wil hem (nog) niet. Boys meets girl gaat in de kern over Love or Loss, ja, sorry voor het Engels, maar dat allitereert even lekker.

Schurkenverhalen gaan over Goed versus Kwaad. Zal 007 de wereldvrede redden? Gaat Koning George in The King’s Speech zijn gestotter overwinnen om zijn volk te verenigen tegen de nazi’s? Zal agente Clarice Starling erin slagen de seriemoordenaar Buffalo Bill op te sporen. Gaat sheriff Martin Brody de witte haai doden om te voorkomen dat die nog meer inwoners en badgasten aanvalt?

Tegenstellingen.

Een hoofdpersoon draagt ook tegenstellingen in zich.

Don Draper uit Mad Men, creatief directeur van het reclamebureau Sterling Cooper, is daarvan een mooi voorbeeld. Van buiten is hij rijk en succesvol, en zeker, hij is in charge. van binnen is hij evenwel een dolende ziel. Hij heeft niks, ja, hij is white trash.

Walter White uit Breaking Bad is eigenlijk een brave burger, scheikundeleraar ook nog eens. Maar van binnen is hij misdadig, ontpopt hij zich als een nietsontziende producent van het dodelijk-verslavende Crystal Meth, en hij is bovenal ongeneeslijk ziek.

Soms ook zie je de hoofdpersoon gaandeweg de film een verandering doormaken. Een liefdevolle huisvader die zich ontwikkelt tot huurmoordenaar. Een dominee die een pedofiel blijkt te zijn. Een vakbondsleider ontpopt zich als verrader.

Tegenstellingen.

Dat geldt ook voor je merkverhalen.

Apple gaat niet over een computer, maar over vrijheid of beknotting om jezelf te uiten.

Tesla gaat niet over een auto, maar over vooruitlopen of vervuilen. Dove gaat niet over shampoos, maar over zelfvertrouwen versus onzekerheid.

Vind het grotere verhaal van jouw merk.

Vind jouw tegenstelling.

Bel.

(Visited 345 times, 1 visits today)