Verandering. Is dat niet de kern van marketing? Dat je van een nee een ja wilt maken. Dat je van voorbijgangers fans wilt maken. Dat je van niet-kopers kopers wilt maken. Dat je van niet-gelovers gelovers wilt maken.

Een verhaal gaat over verandering. Gaat over iemand die iets wil kunnen, durven of hebben dat hij nog niet kan, durft of heeft. Over iemand die iets wil bereiken of realiseren dat hij nog niet heeft bereikt of gerealiseerd. Over iemand die van een ja een nee wil maken. Dat zijn de verhalen waar we al eeuwen naar luisteren. Dat zijn de verhalen die we eeuwen aan elkaar vertellen. Om anderen iets te leren wat ze nog niet weten. Anderen te informeren, overtuigen of waarschuwen. Ze een boodschap mee te geven. Opdat ze verder kunnen leven. Opdat ze zullen overleven.

Marketing gaat over verandering, verhalen gaan over verandering. Ze dienen hetzelfde doel. Geen wonder dat marketeers zo gretig verhalen omarmen. Maar hoe ze verhalen moeten vertellen, nee, dat zijn ze niet gewend. Ze zijn gewend te denken in mooie praatjes en fraaie plaatjes. In slogans, verkooppraat en reclameboodschappen.

Maar mensen delen geen banners, spotjes en commercials. Mensen delen geen slogans, verkooppraatjes en reclameboodschappen. Mensen delen goede verhalen. Daarvoor staan ze vroeg op. Daarvoor staan ze uren in de rij. Daarvoor willen ze betalen. Daarom hebben bedrijven professionele verhalenvertellers nodig. Romanciers, journalisten, documentairemakers, regisseurs, dramaturgen, zij weten hoe je een goed verhaal vertelt. Zij weten hoe je mensen met woorden, beelden en geluid kunt raken. Ze weten hoe ze mensen naar een andere wereld moeten meenemen.

Zet die verandering in beweging. Realiseer die verandering. Met een goed verhaal. Zonder kun je nimmer van die nee en ja maken.

(Visited 115 times, 1 visits today)