Er zit een Zubat in mijn huis. En kijk daar, in het park, een Magikarp. Welkom in de wereld van Pokémon Go. Hoe ook jij de PGO-succesformule kunt toepassen om zo’n viral rage te ontketenen, nou ja, zou kunnen ontketenen.

 

Toch fijn. Komen die Lay’s-ronde kids eindelijk eens met hun luie kont van de bank af om buiten met hun smartphone een spelletje te spelen, en kijk, ze beginnen zowaar te rennen als ze verderop in de struiken een Bulbasaur of Vaporeon menen te ontwaren. En geloof het of niet, waar veel jongeren thuis in hun iPad lijken te zijn opgesloten, blijken ze buiten toch te kunnen socializen als ze battelen om een Gym te veroveren.

 

Zorgverzekeraar

 

Over dat hoge Ren je Rot-gehalte gesproken. Pokémon Go-spelers lopen soms meer kilometers in één weekend dan in hun hele leven daarvoor. Sommigen steeplechasen bijkans door parken om maar zo rapido mogelijk een Charizard te vangen. Alsof ze zelf achterna worden gezeten door kuddes gevaarlijke junglebeesten. Je zou haast denken dat het spelletje is ontwikkeld door een zorgverzekeraar of gezondheidsinstelling.

Tinder voor nerds

Ik weet het dan ook bijna zeker dat Pokémon Go (PGO) de afgelopen dagen veel nerdy types uit hun isolement heeft gehaald, en dat het spelletje, in plaats van voor social friends, voor veel echte vriendschappen heeft gezorgd. Voor sommige is de game wellicht effectiever dan Tinder

 

Grootste mobiel game

PGO groeide in no-time uit tot de grootste mobiele game ooit. Qua dagelijkse gebruikers kan het zich inmiddels meten met Twitter, Snapchat en Tinder. 1,3 miljoen Nederlanders speelden PGO al, voordat de app officieel in Nederlandse app-stores was te krijgen.

 

Succes verklaard

Waarom zo’n bigga hit? Dat komt door het sociale element van de game. Je speelt het spel met en tegen elkaar. Op straat. Dat was ook de reden achter het enorme succes van de zevendaagse social hunt ‘Mini Getaway’ in Stockholm, uit 2010 alweer, waarbij deelnemers een virtuele Mini te pakken moesten krijgen én houden. 11.000 inwoners uit de stad deden aan de hunt mee; gemiddelde speeltijd 5 uur en 6 minuten. Een deelnemer zei: ‘Stockholm will become an entirely new city. This game has united us. It’s so social.’ Een ander: This is GTA (Grand Theft Auto) for real. It’s the future.”

 

Een game die uitgroeit tot een social movement. Ik voorspelde in mijn boek Guerrillamarketing Revolutie al dat het iets groots zou kunnen worden.

 

Social headlines

Daarbij: al die monomane hordes die achter Pokémon-figuurtjes aanjagen en zich als zwermen over straten, parken en pleinen verplaatsen, en oeps, zelfs over spoor en snelweg, hun ogen onvermurwbaar gericht op hun smartphone, het ziet er niet alleen te mallotig uit, het zorgt tevens voor veel online rumoer en nog weer mooiere social headlines, incluis verhalen over ongelukken, overvallen en andere malheur, en nee, gelukkig, er zijn nog geen doden gevallen, vooralsnog. Mensen zijn kuddedieren, zo’n hype, daar wil je bij horen.

 

Lucky eggs en Stardust

De tweede succesfactor is de laagdrempeligheid van PGO. Het is een game die iedereen met een smartphone kan spelen. Hoe makkelijk kun je het maken. Vooral omdat het spelletje zelf te simpel is en je ervoor niks geen extra ingewikkelde of dure toestanden nodig hebt. Stardust, candy, Lucky eggs, Pokégyms, het klinkt misschien ingewikkeld, binnen een kwartiertje heb je de basics onder de knie.

 

Icebucket Challenge

Vergelijk die laagdrempeligheid met het succes van de Icebucket Challenge. Ook daar had je niets meer voor nodig dan een smartphone en een emmer met ijskoud water. Voor Pokémon voldoet enkel een smartphone en that’s it, en dan naar buiten.

 

Game Boy

Ook niet onbelangrijk. Veel mensen hebben een emotionele connectie met het merk. Pokémon loopt alweer zo’n twintig jaar mee en heeft in die jaren een behoorlijke fanbase opgebouwd. Weet je het nog? Oorspronkelijk is Pokémon een Game Boy-spel. Er zijn kaarten, mangastrips, een televisieserie, een tijdschrift en een speelfilm. Met tal van goodies, accessoires en spin-offs variërend van knuffels tot kleding. En ja, als die enorme fanbase letterlijk voor je op de loop gaat, dat trekt nog meer mensen aan. Ook uit nostalgie waarschijnlijk, want ooh Pokemon, daar speelde ik mee toen ik op de lagere school zat.

 

Social, laagdrempelig en verrassend

Wat merken van Pokemon Go kunnen leren als ze zelf met een actie viraal willen gaan? Zorg in ieder geval voor een social element. Houd je actie laagdrempelig, en wees verrassend en nieuwswaardig. Plaats iets vertrouwds in een nieuwe context. Gebruik alle verslavende eigenschappen van een online game en hussel die in de gewone wereld tot iets nieuws door elkaar. Dan ben je van wauw verzekerd.

 

Gangmakers

En natuurlijk, influentials als gangmakers zijn fijn (zie Icebucket Challenge), maar ook schaarste helpt. In ons land kon niet iedereen vanaf het begin zomaar aan het spel meedoen. Die gamers van het eerste uur ontpopten zich als ambassadeurs, een soort micro influentials, die anderen aanmoedigden mee te spelen.

 

Connectie

En dat klopt. Je kunt nog zo’n mooie actie verzinnen. Maar als mensen geen connectie voelen met je merk, ja, is elke actie tot mislukken gedoemd.

 

p.s. Nog meer succesfactoren vind je hier.

p.s. Wil je weten hoe je als mkb’ers van de GPO-rage kunt profiteren? Lees dan eens dit artikel.

(Visited 400 times, 1 visits today)