Mijn favoriete kledingmerk kan niet langer bestaan.  Want iedereen die mij kent, weet hoe graag ik jasjes van Hans Ubbink draag. Maar voor het merk is in ons land geen markt, meer. Zegt hij. En ja, dan kun je er beter mee ophouden.

In Pauw & Witteman vertelde Hans heel openlijk en eerlijk over het waarom van zijn beslissing. ‘Marketingplannen en verkoopstrategieën’, tja, dat was niet echt zijn dingetje. Hem interesseerde vooral het product. Daar lag zijn ‘bezieling’ en dat is ook ‘waar ik heel blij van wordt’. Volgens hem draaide het in de kledingindustrie tot 2010-2011 ook om dat product, zei hij, maar ging het de laatste jaren over “bijzaken, verhaaltjes.”

Kledingmerken en het verhaal

Vandaag was ik bij een 50-jarig overhemdenmerk. Voor ‘bijzaken’. Ook daar bleken ze de afgelopen jaren vooral bezig te zijn geweest met het product. Pure liefde voor dat product, en ook daar waren ze de ‘verhaaltjes’ vergeten. En die zijn nodig. Omdat dat product alleen consumenten geen bal interesseert. Ze denken in ‘what’s in it for me’. Oftewel, wat is de meerwaarde. Dat kan de prijs zijn, maar als je geen zin hebt om Primarkje te spelen (inkoop kant en klaar overhemd uit Bangladesh 1,50 euro), dan zul je die meerwaarde op een andere manier moeten bieden. Bijvoorbeeld door te vertellen wat je doet en waarom je dat doet.

Samen gaan we daar voor zorgen. Maar eerst hebben we onderzocht wie het merk eigenlijk is en waar het voor staat.

De verhaaltjes komen daarna. Voor bijzaken hebben we iets minder tijd.

(Visited 68 times, 1 visits today)