Hij mocht op herhaling. Bij DWDD. Met dat succesvolste televisieprogramma over boeken ooit. Een kijkcijfer- en boekenverkoophit was dat tussen 1983 en 1992. Dus vooruit, daar was die nog één keer, met zijn flessen rood, wit en water: ‘Hier is… Adriaan van Dis’.

Jullie moeten weten: ik ben geen frequent televisiekijker -gek genoeg zat ik vroeger zondagavond aan de buis gekluisterd als Van Dis zijn glaasjes schonk. Maar wanneer de wereld van Matthijs doordraait, zitten wij thuis vaak nog aan tafel. Schenk ik zelf een glaasje.

Ik zag ‘Hier is.. Adriaan Van Dis’ revisited dan ook tijdens de avondherhaling, een beetje verveeld zappend langs Europese kanalen. Maar ik zat meteen rechtop vanwege zijn tafelgast, de Colombiaanse schrijver Juan Gabriel Vasquez.

Ik had nog nooit van Vasquez gehoord, maar na afloop van het gesprek moest ik gewoon een boek van hem lezen (‘Het Geluid van de Vallende Dingen’), en daarna kocht ik nog twee boeken van hem. Want dat doe je als je een goede schrijver hebt gelezen, je wilt meer.

Kijk in mijn boekenkast, en je ziet direct van welke auteurs ik het meeste houd. Paul Auster, Haruki Marukami, Tom Wolffe, Bert Natter en Milan Kundera. Naast dat klassieke stapeltje Reve, Bernlef en Hermans.

Zo gaat dat ook als je een goed nummer van een band of singer songwriter hoort: jij wilt meer.

Een goede film van een filmregisseur, yep, jij wilt meer zien.

Ik begon trots tegen vrienden en familie over ‘mijn’ Colombiaanse ontdekking te kletsen. Tijdens borrels, etentjes, in de kroeg en waar dan ook. Ik loofde Vasquez op sociale media. Met foto’s en linkjes naar dat interview met Van Dis. Sommigen haalden hun neus op voor de Colombiaanse schrijver, anderen raakten enthousiast en begonnen hem ook te lezen. Misschien hebben zij nadien weer anderen aangestoken. Want zo werkt dat.

Is dat niet de ROI van contentmarketing? Dat je meer verhalen van dezelfde afzender wilt lezen, bekijken of beluisteren? Dat jij je op diens content wil abonneren. Dat je de verhalen zo tof vindt dat je die online, langs de lijn, in de kroeg en tijdens feesten en partijen gaat delen.

Zorg ervoor dat jij met je verhalen het geluid van de vallende dingen maakt. Dat geeft een confetti van ROI.

(Visited 113 times, 1 visits today)