Natuurlijk gaan er romans mee op vakantie. Bert Natter, Alex Boogers en Hanya Yanagihara. Met biografieën over Winston Churchill en Ronald Reagan. En als jij nog ruimte in je koffer, weekendtas of backpack hebt, denk dan ook eens aan deze vier titels. Leuk, onderhoudend en leerzaam. Drink je tussendoor nog verantwoord aan een glaasje wijn of lokaal biertje ook.

 

 

Lessen over netwerken uit 1936

Foto: Cor Hospes

Hoe een boek 1936 nog zo actueel kan zijn. Okay, de voorbeelden zijn een beetje outdated, maar de lessons learned even bruikbaar. En je steekt nog eens wat op over Abraham Lincoln, Charles Schwab en Franklin D. Roosevelt. Carnegie leert je in dit boek alles over de kracht van social netwerken en hoe je daar(in) te gedragen om succes te verdienen. Als persoon of merk. Een moetje daarom voor iedereen die werkt in marketingcommunicatie dan wel een senior of boardroom positie bekleedt. Het boek is na mijn Mei-vakantie zwaar getormenteerd uit Spanje terug gekomen. Kapot gelezen zeg maar. In deze animatie vind je alvast de belangrijkste lessen.

 

Kees Klomp Betekeniseconomie Cor Hospes

Tegenlichter

Natuurlijk, Kees Klomp is een compadre. En ik schreef een boek met hem. Nu heeft hij het boek geschreven over betekenisvol ondernemen, een onderwerp waarmee hij zich al jaren zeer gedreven bezig houdt en dat nu pas echt op de kaart staat. Zijn ‘Handboek’ is geen theoretische verhandeling alleen, maar bestaat voor de helft uit inspirerende voorbeelden, nationaal en uit ver weg, en kent tal van zinvolle tips, tricks en praktische how to’s. Echt een boek dat je verder doet kijken. Handig als je deze zomer over een baai, zee of meer staart. Zoals Kees het zelf na afloop van de officiële launch in het boek krabbelde: Stop doing business, start being human. En o ja, in zijn ‘Handboek Betekenisvol Ondernemen’ komt ook nog een modelletje van mij voorbij. Bekijk nog eens de indrukwekkende Tegenlicht-uitzending waarin Kees zo’n nadrukkelijke rol speelde. Hij is sindsdien niet meer van podia te slaan.

 

Bernadette Jiwa Cor Hospes

Foto: Cor Hospes

Content from down under

Bernadette Jiwa is nogal dik met Seth Godin en heeft goed ook naar zijn boeken gekeken. Natuurlijk, een Jiwa maakt nog geen Godin. Vooral omdat ik haar presentaties niet echt sterk vind, kijk zelf maar. Haar boeken blijven evenwel zeer de moeite waard. Zij schrijft gewoon lekker. Ik blijf in haar verhalen uitroeptekens, strepen en krabbels zetten. Moeilijk kiezen uit de titels van de Australische? Mijn top drie: ‘Meaningful, the Story of Ideas That Fly’; ‘Marketing, a Love Story’; en ‘Make Your Idea Matter, Stand Out With a Better Story.’ Bekijk hier een interview met haar. En blader zeker ook af en toe over haar blog.

 

Jonah Lehrer over creativiteit

Foto: ANP

Blauw maakt creatief

Dat verhaal over die analytische linker- en creatieve rechterhersenhelft, dat ken je wel. Jonah Lehrer gaat in zijn boek ‘Hoe creativiteit werkt’ gelukkig een paar stappen verder om te kijken hoe ons brein werkt als het over creatieve processen gaat. En daarbij maakt hij leuke zijstapjes. Van Bob Dylan naar Wieden+Kennedy, van Pixar naar W.H. Auden. Vooral interessant vond ik te lezen hoe je medewerkers creatiever kunt maken door enkel je bedrijfsinrichting aan te passen, en hoe dat verband houdt met de opkomst van een creatieve hub als Silicon Valley. En wist je dat je in een blauwe omgeving veel creatiever wordt? Over de auteur is overigens nogal een gedoetje geweest. Hij zou nogal slordig met zijn bronnen omspringen en dol zijn op zelfplagiaat. Ik wist dat niet toen ik met het boek begon, dat al stamt uit 2012, en het heeft me zeker niet gehinderd, sterker, ‘Hoe creativiteit werkt’ is een heerlijk lees- en leerboek. De titel heeft door al die commotie trouwens wel een extra dimensie gekregen.

Veel leesplezier en goede zomer.

(Visited 269 times, 1 visits today)