Wil ook jij weten hoe jij kunt zorgen voor verhalen die het waard zijn om te delen?

Ik hielp de afgelopen jaren tal van bedrijven bij het schrijven van waardevolle artikelen en blogposts. Het maken van films. Het opzetten van redactionele formats. En het bedenken van merkactivaties, guerrilla acties of andere vormen van creative advertising.

Maar je kunt me ook inschakelen bij het bedenken van een communicatie- en contentstrategie van een nieuw bedrijf, inclusief de naam.

Uitgelicht Werk

Corporate film voor Noord-Ierse rolgordijnfabrikant

Voor de Noord-Ierse rolgordijnproductent Bloc Blinds mocht ik een corporate film maken. Van strategie tot en met uitvoering. Eerst doel en doelstellingen bepalen, en merkwaarden vertalen naar een verhaallijn. Vervolgens script geschreven, en de regie, interviews en postproductie gedaan, samen met een fantastisch camerateam. Twee dagen hadden we, zonder vooraf locatieonderzoek of andere voorbereiding ter plekke. Veel improviseren en gebruik maken van de elementen met Van Morrisson steeds in mijn achterhoofd. Van de korte film hebben we ook nog een langere versie gemaakt. Inderdaad, het waren twee fantastische dagen.

Communicatie- en contentstrategie voor communicatiebureau

‘Kun je niet de teksten voor onze nieuwe website schrijven. We hebben zelf daarvoor te weinig distantie, en ja, je schrijft nou eenmaal zo lekker.’ Aldus luidde de vraag van communicatiebureau VRHL. Natuurlijk wilde ik dat, en ik kwam ook graag langs, zeker, en aan tafel bij de directie vroeg ik direct door. Ik kan allerlei mooie teksten schrijven, maar over wie en voor wie? Wat was nou precies de toegevoegde waarde van het communicatiebureau. Wat onderscheidde dat van andere? Wat was het commerciële idee en de merkpersoonlijkheid van het bureau, en zo kwam ik met tal van vragen die we samen eerst gingen beantwoorden. Met als basis mijn Brandguide die we daarna vertaalden naar een communicatie- en contentmarketingstrategie. Die teksten? Die had ik na twee bijeenkomsten en twee dagen inleven zo geschreven. Je had de directeur van het bureau eens moeten zien kijken.

Brainstorm voor Plus

Samen met Kees Klomp mocht ik brainstormen voor Plus. Dat doen we vaker onder ons label ‘Tsjee’. Begin 2015 mochten we alle categoriemanagers kietelen tijdens een gezamenlijke brainstorm. Daarna werden we gevraagd voorstellen te bedenken voor de eindejaarcampagne van Plus. Het grote werk, zeg maar.

Nog nooit hoorden we zoveel enthousiasme na afloop van een presentatie. Gek genoeg zagen we van al enthousiasme weinig in de kerstcampagnes terug.

Ook onze ideeën voor Pasen werden met hoera ontvangen. Vijf communicatie denkrichtingen op basis van dito inzichten presenteerde we. Een ervan draaide om het thema ‘bewuste paasdagen’.

‘Wij gaan Pasen gebruiken om Nederland duidelijk te maken waarom wij tot de meest verantwoorde supermarkt van ons land zijn verkozen. Wij gaan Pasen gebruiken om ons verantwoorde assortiment in het lentezonnetje te zetten. We gaan Nederland verantwoorde Paasdagen laten vieren.’

Daartoe wilden we onder meer hun verantwoorde producten en het GIJS-assortiment de hoofdrol te geven; het vrije-uitloop ei de hero van de paasdagen te maken; en alle verantwoorde producten een –tijdelijk- PaasBest-keurmerk te geven.

De ‘bewuste paasdagen’-gedachten kun je in hun Paas-commercial van Plus en in al hun communicatie-uitingen terugvinden.

Hoe Plus zich verder op zijn PaasBest gaat tonen, dat weten we niet. Maar het worden vast Fijne Plusdagen.

Mijn Portfolio